A Csodalámpa Alapítvány és a Kantar Millward Brown Hungary legfrissebb, a nonprofit szervezet támogatói körében végzett kutatása szerint a válaszadók döntő többsége minden évben felajánlja személyi jövedelemadója egy százalékát.
Ez jóval magasabb az országosan rendelkezők arányánál. Közülük is a középkorú nők, a fővárosiak, a diplomások, illetve a magasabb jövedelműek nagyobb valószínűséggel rendelkeznek a jótékony szervezetek részére. A nemzetközi közvéleménykutató cég szakemberei társadalmi felelősségvállalásuk keretében egy országos vizsgálatot2 is elvégeztek, amelyben arra is kíváncsiak voltak, milyen szempontokat részesítenek előnyben az adózók a felajánláskor. Kedvező hír, hogy a Csodalámpáról a megkérdezettek több mint egyharmada hallott már. Az alapítvány 2003 óta teljesíti súlyosan beteg gyermekek kívánságait, s a napokban váltotta valóra a 3600-ik gyermekálmot.
Mindkét kutatás eredménye szerint leginkább a nagyvárosokban élő, 30 év feletti lakosok érzik felelősen azt, hogy bár a hatóság elkészíti helyettük az adóbevallást, de ezen felül nekik aktívnak kell lenniük, és rendelkezniük kell a jótékony szervezetek számára. Közöttük nagyobb arányt képviselnek a diplomások, illetve a magasabb jövedelemmel rendelkező háztartásokban élők. A szakképzettséget tekintve az érettségivel nem rendelkezők 28 százaléka, lakóhely szerint pedig a Közép-Dunántúlon és az Észak-Alföldön magasabb azoknak az aránya, akik nem szokták felajánlani az adójuk 1%-át.
A Csodalámpát támogatók körében végzett kutatásból kiderült az is, hogy a válaszadók 83 százaléka minden évben felajánlja az 1%-át, ily módon leggyakrabban az egészségüggyel és az oktatással foglalkozó szervezeteket támogatják, s a rendelkezők legnagyobb része jellemzően évről évre ugyanazt a szervezetet támogatja. A válaszadók fele ismerősi körben találkozott az alapítvánnyal, s aki a Csodalámpának adja az 1%-át, azok többsége igen jól ismeri a szervezet tevékenységét.
„A Csodalámpa Alapítvány költségvetésének egyötödét biztosítja az 1%-os felajánlásból származó bevétel, ami komoly hozzájárulás az évente mintegy 250 gyermek kívánságának teljesítéséhez. A támogatók bizalmának megszerzése és megtartása érdekében nagyon fontos, hogy egy alapítvány hitelesen és főleg átláthatóan működjön. Az auditált éves közhasznúsági jelentéseink és a támogatóink összefogásával valóra váltott álmok, kívánságteljesítések fényképes beszámolói mindegyike megtalálható a www.csodalampa.hu oldalon” – nyilatkozta Patzauer Éva ügyvezető.
Az országos kutatásból kiderül, hogy a válaszadók több mint egyharmada egyáltalán nem, vagy nem minden évben ajánlja fel az adója 1%-át. A feledékenység mellett még mindig sokan hivatkoznak arra, hogy mivel nem ők készítik adóbevallásukat, ezért nem rendelkeznek a jótékony szervezetek javára, de a döntésekben jelen van a médiában hallott történetek alapján a bizalmatlanság is a szervezetekkel kapcsolatban. Egyre kevesebb azonban azok száma, akik nem tudják, hogy kell felajánlani az 1 %-ot.
A megkérdezettek 63 százaléka minden évben rendelkezik az adója 1%-áról. A felajánlások közel negyede az állatvédelemmel kapcsolatos szervezetekhez kerül, ezt követi a gyermekek egészségügyi, szociális és oktatási támogatása.
„A most használt „önkitöltős” kérdőíven alapuló felméréseknél mindig fontos megemlíteni a „emlékezettorzítás” hatását, ami ez esetben pozitív irányú. Többen nyilatkoznak ugyanis úgy, hogy 1%-os SZJA felajánlást tettek, mint amennyien az adóhatóság adatai alapján ténylegesen így jártak el. Ez is arra utal, jóval többen érzik szükségesnek a „megfelelő viselkedésnek” az 1%-os felajánlást, mint amennyien ezt ténylegesen megteszik. Ezért is tartom fontosnak, hogy beszéljünk erről a témáról, kutatási adatok alapján rávilágítsunk a teendőkre, ezzel is megkönnyítsük a felajánlók dolgát, egyben segítve a jótékonysági szervezetek helyzetét” – tette hozzá Virágh Miklós a Kantar Millward Brown magyarországi irodájának vezetője.
A név ismertsége egy jótékonysági szervezet esetében a jelek szerint már elég lehet a bizalom kialakulásához, így az 1%-ot jellemzően egy jól bevált szervezet részére szokták felajánlani. A legismertebb alapítványok tevékenységével azonban a megkérdezettek harmada volt csak többé-kevésbé tisztában, de kétszer ennyien bíztak meg bennük. Ez leginkább akkor érdekes, amikor hasonló nevű alapítvány közül kellene választani. A kutatás egyik kiemelt érdekessége, hogy a válaszadók még annyian sem említették spontán módon a legnagyobb jótékonysági szervezeteket, mint a hatodik legismertebb hazai bankot.
Bár a személyi jövedelemadót fizetőknek több hónapig van lehetőségük az 1 százalékuk felajánlására, még mindig igen jelentős azok száma, akik az utolsó pillanatra hagyják a jótékony szervezetek számára rendelkezést.
https://www.youtube.com/watch?
Lantai József