Közérdeklődésre számot tartó témák Internetes magazinja

EuroAstra Internet Magazin

Egy tárgyalás anatómiája

2019. február 27. - EuroAstra

index_292.jpg-  Vádlott, álljon fel! Vegye le a süvegét. Neve? Foglalkozása?

-  Márkusnak hívnak nagyságos bíró úr. Telkes jobbágy vagyok.

-  Mit jelent ez pontosan?

-  Tarcsai földesúrtól bérelek telket, neki fizetek termény- és pénzadót. Néha más szolgáltatást is követel tőlem, azt is teljesítem..

-  Életkora?

-  Nem tudom pontosan nagyságos bíró úr. Az állami anyakönyvezést csak 42 év múlva, 1894-ben vezetik majd be. Vén vagyok annyi bizonyos, hiszen a hajam már galambősz.

-  Csalással és hamis tanúzással vádolja a bíróság. Bűnösek vallja magát?.

-  Igenis.

-  Mondja el részletesen, hogy történt az eset.

-  Munka után egy pohár bor és pipa mellett üldögéltem a Kelempász-madár kocsmában. Odajött hozzám Ladányi méltóságos úr, leült mellém. Azt mondta, okos ember vagyok, tudom mit ér tíz arany forint, száz napszám, eggyel sem kevesebb. Ezért meg kellene esküdnöm a körösladányi járásbíróság előtt, hogy az erdő melletti szántóföld az ő birtokához tartozik. Szabódtam, mert én nem hazudok. De nem kellett hazudnom, mert  a talpam alá tettek ezer mérő földet. Azt is mondta, ne legyek már madár, aki elszalasztja a kínálkozó alkalmat. Ezzel kezembe nyomta a tíz arany forintot.

-  Értem. Cselekedetéért tíz év áristomra ítélem,.A beismerő vallomását enyhítő körülménynek tekintem, ezért végrehajtását öt évre felfüggesztem. De lakhelyelhagyási tilalmat rendelek el. Ezen idő alatt nem hagyhatja el Körösladány területét. Ha pedig zavarni megrészelné a körösi halászok tevékenységét, azonnal megy a dutyiba. Mellékbüntetésként nem jut a lelke a mennyországba. Persze ha meghalna. Megértette?

-  Porig vagyok sújtva, nagyságos bíró úr.

-  Az a maga baja. Az ítélet jogerős. Tanuljon belőle Békés megye népe.

S ne mondjatok esküt, ha nem igaz hittel. Most menjetek Isten hírével, mondjátok el mindenkinek az esetet.

Láng Róbert

A bejegyzés trackback címe:

https://euroastra.blog.hu/api/trackback/id/tr1814655801

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása