A Pápanő (Dennis Martin: Die Päpstin) magyarországi ősbemutatóként debütált a József Attila Színházban 2018. szeptember 29-én. Nem is csak a szerző, de a német kortárs musicalirodalomnak is első darabjaként kerül a hagyományosan – s talán a más nyelvterületeket méltó módon bemutató művek hiányában – az angolszász zenés színházat kultiváló hazai nézők elé.
Időszámításunk szerint 814-ben járunk; egy olyan korban, ahol a nőknek csak egy sorsuk lehet: dolgozni, sok-sok gyereket szülni és fiatalon meghalni. De Johannának, az Ingelheim városában született fiatal nőnek mást diktál a hite. Férfinak adja ki magát és Johannes testvérként beáll a fuldai bencés rendbe, ám inkognitója hamarosan veszélybe kerül, ezért kénytelen Rómába menekülni. Miközben egyre magasabbra jut az egyházi hierarchiában, újra és újra szembesül a kérdéssel, hogy kinek adja a szívét: istennek vagy annak a férfinak, akit szeret. A döntés azonban kikerül a kezéből, mikor I. Sergius pápa meghal, és őt nevezik ki utódának…
Van-e joga egy tehetséges nőnek karriert csinálni a IX. vagy XXI. században?
Van-e lényegi különbség a nők IX. és XXI. századi megítélése között?
Magyarországi bemutató – Donna W. Cross világhírű regénye nyomán
Az előadás a Stückwerk Verlag GbR engedélyével jött létre.
Johanna – Csonka Dóra / Török Anna
Aeskulapius – Fila Balázs
Gerold – Zöld Csaba
Anastasius – Vaszkó Bence
Arsenius – Tóth Sándor
Apa – Chajnóczki Balázs
Gudrun; Marioza – Szilágyi Katalin
Theodorus; Fulgentius – Blazsovszky Ákos
Sergius pápa; Ratgar – Ömböli Pál
Richild – Fekete Réka Thália
Lothar császár – Betz István
Rabanus, diák – Előd Álmos
Bábaasszony; Jósnő – Jónás Andrea
Apollónia – Holczinger Szandra
Lívia – Korponay Zsófia
Gyerek Johanna – Magyar Jázmin / Palugyay Sára / Pásztor Borbála Kinga
Gyerek Johannes – Réthy-Hudák Erik / Rigler Márton
Kamasz Johannes – Monori Dominik / Szentirmay Márton
Gyerek Anastasius – Ella Márk / Margaritidis Kristóf Tamás
Johanna osztálytársai: Gál Olivér, Nagy András Gergő, Pajor Márk, Stofán Benedek
Továbbá: Füzér Júlia, Jakab Zsanett, Misik Renáta, Pálfi Gabriella, Pethő-Tóth Brigitta, Tonhaizer Tünde, Szende Nikoletta, Drahota Albert, Hajdú Ádám, Horváth Ádám, Katona Zsolt, Mészáros Gergő
Díszlet: Horesnyi Balázs Jászai Mari-díjas, Jelmez: Kárpáti Enikő
Dalszövegek: Galambos Attila, Zenei vezető: Zádori László
Koreográfus: Szent-Ivány Kinga, Animáció: Magyarósi Éva
Rendező: HARGITAI IVÁN
A Színház gondolatai a bemutató kapcsán: (még a premier előtt)
„A musical német nyelvterületen hasonló helyet foglal el a közönség szívében, mint nálunk az István, a király. Mind mondanivalójában, mind a zenei anyagot illetően. Nem véletlen, hogy Hargitai Iván rendező több fordulós, meghívásos casting során találta meg azt a két fiatal színésznőt, aki debütál A Pápanő címszerepében. A szabadúszó Török Anna és a békéscsabai Csonka Dóra először játszik nálunk.
Mi, akik a háttérben dolgozunk, nagy izgalommal követjük végig a próbafolyamatot, amiben egyébként gyakorlatilag a színház egész társulata érintett.
Most, hogy a rendelkezőpróbák a végére érnek, áll a díszlet, készülnek a jelmezek, a parókák; egyszóval kezd teste ölteni az előadás, mindenki „véletlenül” a színpad felé jár, arra akad dolga. A kulissza sötétjéből lesi a koreográfiák alakulását, bele-bele hallgat a zenei próbákba. A büfében, szövegkönyvvel a kezében ebédelő színészek garmadáján csücsül, az egész színház feszült figyelemmel készül a nagy napra.
A próbaterem meghitt közege és a jelzett díszlet falai közül végre színpadra került a produkció. Horesnyi Balázs a lateráni bazilikát imitáló templomrészlete betölti a József Attila Színház deszkáit.
A premier előtti utolsó héten a kényelmes próbaruhákat felváltják Kárpáti Enikő jelmezei; amelyek a rendezői koncepciót követve tükrözik a darab által felvetett kérdés kortalanságát. A középkori liturgikus öltözetek úgy XXI. századiak, hogy mindeközben nem veszítenek méltóságukból és tükrözik a szereplők társadalmi hierarchiában betöltött helyét.
A külön- külön, gondosan elpróbált jelenetek láncra fűzve, előadásként peregnek. Szent-Ivány Kinga koreográfiája nemcsak a dogmatikus egyházi hangulatot idézi meg, hanem a középkorban üldözött pogány kultúrát is felidézi. A mozgás játékká válik, mintegy talizmán kíséri végig az előadás szereplőinek életét. Nemcsak a zenei anyag, hanem a tánc is tobzódik a reprízek adta lehetőségek tengerében.
Életre kel a díszletbe rejtett vászon, a rajta futó animációk új dimenzióba emelik a történetet. Magyarósi Éva a klasszikus, középkori festészeti remekműveket ötvözi korunk videó grafikai eszközeivel.
Mindenki hatalmas izgalommal várja az igazi főszereplők, azaz a nézők érkezését, hisz nem kevesebbre vállalkoztunk, mint egy musical meghonosítására. A Pápanő harmadik állomása vagyunk Fulda és Prága után.”
Következő előadások:
2018. október 7., 8., 27., 28.
József Attila Színház
Lantai József