Közérdeklődésre számot tartó témák Internetes magazinja

EuroAstra Internet Magazin

Dennis Martin: A pápanő – musical

2018. október 02. - EuroAstra

papano.JPGA Pápanő (Dennis Martin: Die Päpstin) magyarországi ősbemutatóként debütált a József Attila Színházban 2018. szeptember 29-én. Nem is csak a szerző, de a német kortárs musicalirodalomnak is első darabjaként kerül a hagyományosan – s talán a más nyelvterületeket méltó módon bemutató művek hiányában – az angolszász zenés színházat kultiváló hazai nézők elé.

 

Időszámításunk szerint 814-ben járunk; egy olyan korban, ahol a nőknek csak egy sorsuk lehet: dolgozni, sok-sok gyereket szülni és fiatalon meghalni. De Johannának, az Ingelheim városában született fiatal nőnek mást diktál a hite. Férfinak adja ki magát és Johannes testvérként beáll a fuldai bencés rendbe, ám inkognitója hamarosan veszélybe kerül, ezért kénytelen Rómába menekülni. Miközben egyre magasabbra jut az egyházi hierarchiában, újra és újra szembesül a kérdéssel, hogy kinek adja a szívét: istennek vagy annak a férfinak, akit szeret. A döntés azonban kikerül a kezéből, mikor I. Sergius pápa meghal, és őt nevezik ki utódának…

Van-e joga egy tehetséges nőnek karriert csinálni a IX. vagy XXI. században?

Van-e lényegi különbség a nők IX. és XXI. századi megítélése között?

 

Magyarországi bemutató – Donna W. Cross világhírű regénye nyomán

Az előadás a Stückwerk Verlag GbR engedélyével jött létre.

Johanna – Csonka Dóra / Török Anna

Aeskulapius – Fila Balázs

Gerold – Zöld Csaba

Anastasius – Vaszkó Bence

Arsenius – Tóth Sándor

Apa – Chajnóczki Balázs                  

Gudrun; Marioza – Szilágyi Katalin

Theodorus; Fulgentius – Blazsovszky Ákos

Sergius pápa; Ratgar – Ömböli Pál

Richild – Fekete Réka Thália

Lothar császár – Betz István

Rabanus, diák – Előd Álmos

Bábaasszony; Jósnő – Jónás Andrea

Apollónia – Holczinger Szandra

Lívia – Korponay Zsófia

Gyerek Johanna – Magyar Jázmin / Palugyay Sára / Pásztor Borbála Kinga

Gyerek Johannes – Réthy-Hudák Erik / Rigler Márton

Kamasz Johannes – Monori Dominik / Szentirmay Márton

Gyerek Anastasius – Ella Márk / Margaritidis Kristóf Tamás

Johanna osztálytársai: Gál Olivér, Nagy András Gergő, Pajor Márk, Stofán Benedek

Továbbá: Füzér Júlia, Jakab Zsanett, Misik Renáta, Pálfi Gabriella, Pethő-Tóth Brigitta, Tonhaizer Tünde, Szende Nikoletta, Drahota Albert, Hajdú Ádám, Horváth Ádám, Katona Zsolt, Mészáros Gergő

 

Díszlet: Horesnyi Balázs Jászai Mari-díjas, Jelmez: Kárpáti Enikő

Dalszövegek: Galambos Attila, Zenei vezető: Zádori László

Koreográfus: Szent-Ivány Kinga, Animáció: Magyarósi Éva                                 

Rendező: HARGITAI IVÁN

 

A Színház gondolatai a bemutató kapcsán: (még a premier előtt)

 

„A musical német nyelvterületen hasonló helyet foglal el a közönség szívében, mint nálunk az István, a király. Mind mondanivalójában, mind a zenei anyagot illetően. Nem véletlen, hogy Hargitai Iván rendező több fordulós, meghívásos casting során találta meg azt a két fiatal színésznőt, aki debütál A Pápanő címszerepében. A szabadúszó Török Anna és a békéscsabai Csonka Dóra először játszik nálunk.

 

Mi, akik a háttérben dolgozunk, nagy izgalommal követjük végig a próbafolyamatot, amiben egyébként gyakorlatilag a színház egész társulata érintett.

 

Most, hogy a rendelkezőpróbák a végére érnek, áll a díszlet, készülnek a jelmezek, a parókák; egyszóval kezd teste ölteni az előadás, mindenki „véletlenül” a színpad felé jár, arra akad dolga. A kulissza sötétjéből lesi a koreográfiák alakulását, bele-bele hallgat a zenei próbákba. A büfében, szövegkönyvvel a kezében ebédelő színészek garmadáján csücsül, az egész színház feszült figyelemmel készül a nagy napra.

 

A próbaterem meghitt közege és a jelzett díszlet falai közül végre színpadra került a produkció. Horesnyi Balázs a lateráni bazilikát imitáló templomrészlete betölti a József Attila Színház deszkáit.

 

A premier előtti utolsó héten a kényelmes próbaruhákat felváltják Kárpáti Enikő jelmezei; amelyek a rendezői koncepciót követve tükrözik a darab által felvetett kérdés kortalanságát. A középkori liturgikus öltözetek úgy XXI. századiak, hogy mindeközben nem veszítenek méltóságukból és tükrözik a szereplők társadalmi hierarchiában betöltött helyét.

 

A külön- külön, gondosan elpróbált jelenetek láncra fűzve, előadásként peregnek. Szent-Ivány Kinga koreográfiája nemcsak a dogmatikus egyházi hangulatot idézi meg, hanem a középkorban üldözött pogány kultúrát is felidézi. A mozgás játékká válik, mintegy talizmán kíséri végig az előadás szereplőinek életét. Nemcsak a zenei anyag, hanem a tánc is tobzódik a reprízek adta lehetőségek tengerében.

 

Életre kel a díszletbe rejtett vászon, a rajta futó animációk új dimenzióba emelik a történetet. Magyarósi Éva a klasszikus, középkori festészeti remekműveket ötvözi korunk videó grafikai eszközeivel.

 

Mindenki hatalmas izgalommal várja az igazi főszereplők, azaz a nézők érkezését, hisz nem kevesebbre vállalkoztunk, mint egy musical meghonosítására. A Pápanő harmadik állomása vagyunk Fulda és Prága után.”

 

Következő előadások:

2018. október 7., 8., 27., 28.

József Attila Színház

 

http://jozsefattilaszinhaz.hu

 

Lantai József

A bejegyzés trackback címe:

https://euroastra.blog.hu/api/trackback/id/tr3314271819

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása