Közérdeklődésre számot tartó témák Internetes magazinja

EuroAstra Internet Magazin

Raymond Kroc (1902-1984)

2018. szeptember 06. - EuroAstra

ray_kroc.jpgRaymond Kroc feleségével

 Kroc Chicagóban született szegény családból. Sok mindennel foglalkozott, de az éttermi szolgáltatás volt a fő érdeklődési köre. Már középiskolás korában nyitott egy kis kávézót. Autodidakta módon megtanult zongorázni, vendégei jó szórakoztak. Kis keverőgépet szerkesztett, amellyel pillanatok alatt turmixokat tudott elkészíteni. Vendégeinek saját készítésű receptkönyvet adott ajándékba. A kávézó átvészelte az első világháborút, az 1931-es világválságot és a második világháborút. Közben terjeszkedni is tudott.

   1950-ben a Mac Donald testvérek, Maurice és Richard a törzsvendégei közé tartoztak. Ők már másfél évtizede „drive-in” vendéglőt üzemeltettek, ahol a vendégeket az autójukban ülve szolgálták ki. Kroc rájött, mekkora hiányt pótolnának a hasonló elvű vendéglátóhelyek. Mivel a testvéreket nem érdekelte az ötlet, eladták vállalkozásukat 2,7 millió dollárért. Ezután Kroc megnyitotta első McDonald's éttermét San Bernardinoban (California).

   A gépezet beindult. Kroc  továbbfejlesztette a Mac Donald fivérek által bevezetett gyorskiszolgáló rendszert. Legnépszerűbb terméke a hamburger lett. (Valóban Hamburgból származik a név, vásárosok árultak hasonló töltött zsemlyéket a XIX. században.) Kroc futószalag megoldással szabványosította a műveleteket, ezzel biztosítva, hogy minden burger ugyanolyan ízű legyen bármelyik étteremben. Szigorú szabályokat vezetett be a franchise tagoknak: hogyan kell az ételt elkészíteni, mekkorák az adagok méretei, mennyi az elkészítési idő, valamint a csomagolást is egységesítette. Kroc halálakor, a lánc 7500 egységből állt az Egyesült Államokban és 31 más országban. A teljes láncolat értékesítési volumene 1983-ban 8,5 milliárd dollár ért el.

   Ha röviden össze kellene foglalni a siker titkát, a gyorsétterem abban tér el az átlagos éttermektől, hogy a rendelést követően egy-két perc alatt kiszolgálják vendégeket, a kiszolgáláshoz pedig önkiszolgáló elemet kapcsolnak hozzá. (Elvesszük a megrakott tálcát és az asztalunkhoz visszük.) Ezért (is) olcsóbb az éttermi árakhoz képest. A hagyományos vendéglátóipar persze mindenütt fanyalog, hazánkban egyidőben a McDonald's-hoz negatív jelzőket illesztettek, így próbálták a közvéleményt befolyásolni. Sikertelenül. Az alapvető kínálat: hamburger, sültkrumpli, üdítő sikere töretlen.

   A McDonald’s Corporation a világ egyik legnagyobb üzlethálózata. 37.000 éttermében   50 millió vendég fordul meg naponta(!). Alkalmazottainak száma 1,7 millió. Az üzletek egy része nem a cég tulajdonában van, hanem franchise rendszerben működik. A kistulajdonos megvásárolja a licencet, amelynek alapján a McDonald’s cég védjegyei használatára és más szolgáltatásokra jogosult. Akik a tőzsde világát ismerik, annak mindent elmond, hogy a cég részvénye egyike annak a harminc részvényből álló kosárnak, amelyből a Dow Jones-indexet számolják. Ez az index döntő mértékben befolyásolja a világgazdaságot.

   Harminc éve nyílt meg az első McDonald's Budapesten, a Régiposta-utcában. Ma 90 Meki működik. 5800 embert foglalkoztatnak, az éves árbevétel 30 milliárd, az adózás utáni nyereség 3 milliárd forint. Az étteremhálózat évente átlagosan 80 millió vendéget szolgál ki.

 

 

Láng Róbert

A bejegyzés trackback címe:

https://euroastra.blog.hu/api/trackback/id/tr314222537

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása