Soha nem értettem, miért kell a motorbenzin és a gázolaj árát évente kétszázszor megváltoztatni. Elhatároztam, hogy kiderítem az igazságot. A Főközpontban megtudtam, ki az illetékes, ki és miért számolja, változtatja állandóan és naprakészen a kútárakat? Időpontot kértem tőle és kaptam is.
- Kérem, magyarázza el, hogy változnak az üzemanyagárak napról-napra?
- Nézze, én reggel hatkor kelek, első dolgom megnézni a számítógépen a Brent-kőolaj napi árát.
- Ez a Brent egy olajmágnás?
- Nem, ez London egyik kerülete. Például ott van a Wembley-stadion is. Tudja, a 6:3-as győzelmünk. Az egyszerűség kedvéért képzelje el, hogy Brent egyik utcácskájában van egy ici-pici hivatal. Oda futnak be a világ árutőzsdéinek jegyzései, már ami az olajat illeti. A legmagasabb jegyzést nevezik Brent-árnak. És ez az olaj világpiaci ára, amely napról-napra, sőt, óráról-órára változik. Mert hiába termeli ki a Shell az Északi-tenger mélyéről a nyersolajat, venni inkább csak árutőzsdéken lehet. Persze feketegazdaság itt is van.
- Bocsásson meg, de mi az oroszoktól kapjuk a nyers kőolajat. Amit aztán feldolgozunk, így lesz a kutaknál benzin és gázolaj.
- Az mindegy, a Rosztnyefty is a Brent-árakkal számol. Szóval megnézem mennyi egy barrel kőolaj világpiaci ára.
- Ezt a barrelt sem ismerem.
- Hordónak is mondják. Ezt az árat betáplálom a számítógépbe, amely különböző képletek segítségével átszámítja egy barrel árát gallonra. Egy kis nyereséget is tesz hozzá.
- Ezt már hallottam, Amerikában a benzinkutak gallonban mérik tankolásnál az árat.
- Igen, egy gallon az nagyjából négy liter. Ezt újra betáplálom a számítógépbe és egy új algoritmus segítségével átszámítom tonnára, belevéve a feldolgozás költségét, adóját és még sok minden mást. No meg egy kis nyereséget.
- Mi is az az algoritmus?
- Képletnek is mondhatjuk.
- Értem. De mi nem tonnánként vesszük a benzint az az autónkhoz.
- A tonnaárat ismételten betáplálom a számítógépbe, hozzáadok egy kis szállítási költséget még egy kis nyereséget és így megkapom az olajár literenkénti árát a magyar benzinkutaknál.
- Akkor még egy utolsó kérdésem lenne. Hogy lehet az, hogy a hazai kútárak között 20-30 forintos eltérés is lehet literenként.
- Látja, ezt én sem tudom. Pedig már tíz éve én vagyok az üzemanyagárak hullámzásának a felelőse.
Láng Róbert