Közérdeklődésre számot tartó témák Internetes magazinja

EuroAstra Internet Magazin

Egy zseniális kémikus

2019. március 09. - EuroAstra

fritz_henkel_30_evesen.jpgA 30-éves Fritz Henkel  

El tudjuk képzelni az életünket mosógép és mosogatógép nélkül? Persze hogy el, őseinknek sem volt gépe, szappanpelyhet, fahamut, Trisó- zsírtalanítót, kékítőt, mosószappant használtak, mégis megvoltak valahogy. De micsoda különbség!

   Fritz Henkelnek hívták azt a kémikust, aki először állított elő korszerű mosószereket. A mi forradalmunk idején született 1848-ban egy falusi tanító fiaként Hessen tartományban. Már iskolás korában érdeklődött a kémia iránt. Egy lakk- és festékgyárban töltötte inaséveit. Felszabadulása után rövid idővel művezető, majd cégvezető lett, de 28-éves korában felmondott és betársult egy Aachen-i vegyszerkereskedésbe. Két évre rá vízüvegből és szódából előállított egy mosószert, amelyet palackban adott el. Ezzel némi anyagiakra tett szert.

   Merész lépés következett. Megalapította a Henkel & Cie mosószergyárat, amely egy bérházban működött három alkalmazottal. A „mindenttudó mosópor” szlogennel reklámozott termék óriási piaci sikert aratott. Az üzlet virágzott és bővült, 1899-ben a Henkel éves forgalma elérte az egymillió márkát, ami akkor fantasztikus összegnek számított. Henkel vett egy hatalmas, 55- ezer négyzetméteres telket, amelynek kezdetben csak a tizedét használta ki.

   A mosópor gyártás beindulásával a munkáslétszám lassan száz főre emelkedett. Henkel alkalmazottait példamutató szociális érzékenységgel kezelte, nyugdíjbiztosítással egészítette ki fizetésüket, a gyárban kényelmes  munkakörülmények uralkodtak. 1907-ben óriási propaganda hadjárattal készítette fel potenciális vásárlóit egy új mosópor fogadására, amellyel fáradság és dörzsölés nélkül, egyszerű főzéssel ragyogóan fehér lett a ruha. Ez volt a Persil. Nevét alkotórészeiből a perborate-tól és a silikat-tól kapta. Önműködő mosószernek nevezte el és ez volt minden korszerű mosó-és mosogatószer ősének alapja. (Hatvan évvel később a magyar Tomi mosószer családé is.)

   Henkel horribilis összegeket költött hirdetésekre. Fehér ruhás, vakítóan fehér napernyővel sétáló férfiakat küldött a nagyvárosok forgalmas üzleti negyedeibe. A kampány sikerült, még az első világháború sem tudta megállítani a sikert,.„A Persil, Persil marad, bármi is történjék” szlogennel.”

   Később, amikor Henkel unokája kifejlesztette a fékezett habzású mosóport, megnyílt a lehetőség a korszerű mosógépek és mosogatógépek tömeggyártására. A Henkel Gyár ma is a világ egyik legnagyobb vegyipari vállalata.

 

Láng Róbert

A bejegyzés trackback címe:

https://euroastra.blog.hu/api/trackback/id/tr7514677710

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása