Szeptember 20-tól látható a mozikban A művészet templomai sorozatban a Michelangelo Merisi da Caravaggio című, döbbenetes hatású film – Jesus Garces Lambert rendezésében, Roberto Longhi szakértésével. A filmet itthon a Pannonia Entertainment forgalmazza más magyar városokban is.
Caravaggio (1571-1610) rövid élete teli volt ellentmondásokkal: festői sikerek fényével és súlyos bűnök árnyékával. Tehetős támogatók vették körül, mint óriási tehetséget, majd tette tönkre hírnevét gyilkosság, verekedés, erőszak, kocsmázás, hamiskártyázás, börtön. Folyton menekülni kényszerült nemcsak Itáliában, hanem Máltán is, mert minenütt hamar kitelt a becsülete. Közben zseni volt, megújította a hagyományos festészetet vérbő naturalista ábrázolásaival akár csendéletről, akár oltárképről van szó. A fény és az árnyék gyorsan váltakozott nála, mert hol ecsettel, hol karddal vonult „ellenségei” felé. Természetesen komoly mestereket tanulmányozott, amíg eljutott sajátos stílusához (Giorgone, Tiziano, Leonardo da Vinci). Amikor Milánóban megölt egy rendőrt, 1592-ben Rómába futott, ahol még nem ismerték.VIII. Kelemen pápától is megbízásokat kapott, és boldogan festette meg a kereszténység jelentősebb eseményeit, Olykor lebukott, mert a szentek arcképei és ruhái illetlenül prostituáltakat ábrázoltak. Például sárga ruhát vagy sálat a hölgyek csak a bordélyházban viselhettek. Caravaggiót mindez nem zavarta, annál inkább a megrendelőket. Előfordult, hogy hatalmas méretű vásznait függönyök mögé rejtették.
Caravaggio a beteg Bacchus-gyermek
Az ifjú Caravaggio gyakran tükörből festette meg önmagát a Medúza fájdalmas szorításában. Félelemkiáltását szinte halljuk. Ehhez igen hasonló A beteg Bacchus-gyermek megint csak önarckép. Ezekből több is készült. Caravaggio néha Lanton játszó fiú, Gymölcskosarat tartó fiú, Gyümölcsö hámozó fiú. A bibliai jelenetben Judit Holofernész nyakát vágja át. Mindkét ember szenved a történetben, látjuk az arcukon. Még különösebb Az emmausi vacsora, amely kocsmában játszódik. A diadalmas Ámor megint csak önábrázolás – robusztus alak az óriási vásznon, kidolgozott jelenet. Újabb gyilkosság miatt Máltára kötözött, ahol a Máltai Lovagrend kebelére ölelte, felvette a rendbe, mert szépen dolgozott Keresztelő Szent János mártíromságán és Szent Ursula halálán..Fantasztikus kép Szent Pál megtérése.
Caravaggiónak gyakran a szemére vetették, hogy a piszkoslábú kocsmatöltelékek és prostituáltak népesítik be a képeit. Egyesek emiatt megbotránykoztak,.támadták. A lovagrend kivetette magából, A festő visszamenekült Itáliába. A pápa megbocsátotta bűneit.
Caravaggio Bunbano Magdolna
A film azért is csodálatos, mert valóban emberközelbe hozza Caravaggiót és akiket megfestett – minden finomkodás nélkül. És van még egy fontos ok, hogy miért kell látnunk, mert itthon csak egyetlen egyszer állítottak ki két vagy három képét a Szépművészeti Múzeumban .néhány évvel ezelőtt. Márpedig a képeiért be kellene utaznunk egész Olaszországot és Máltát, hogy megtekinthessük az eredeti műveket, főleg, hogy a tehetősebb intézmények: Louvre, Prado, New York-i Metropolitan Museum stb.korábban megvásárolták ezeket.
Caravaggio Diadalmas Amor
A film hibái közé sorolható a főszereplőnek választott szőke, kétoldalt felnyírt hajú színész, a hátán hatalmas tetoválással. Aztán a sok drapérialengetés, azaz üresjárat. Ilyen a hosszas időzés egy-egy kép apró részleteinél, vagy a modern prostituáltak bemutatása, akik a modern hajfestéssel és sminkkel biztosan nem így néztek ki Caravaggio korában.
Caravaggio fiú virágkosárral
A ritka tehetségű, korszakalkotó művész azonban megérdemli, hogy ellátogassunk A művészet templomaiba!
Dobi Ildikó