Közérdeklődésre számot tartó témák Internetes magazinja

EuroAstra Internet Magazin

Meseautó

2018. január 31. - EuroAstra

a_meseauto.jpgA meseautó

   Az 1934-ben készített fekete-fehér magyar hangosfilm története egyszerű. A legszebb férfikorban lévő bankigazgató beleszeret a csinos fiatal gépírólányba. A főnök az szeretné, ha a lány nem a pénzéért, hanem pusztán önmagáért szeressen bele, ezért úgy intézi, hogy egy új kabriót, egy meseautót ajándékoz a lánynak. Furfangosan, mintha ő lenne a tízezredik érdeklődő. A film eljegyzéssel végződik, kétséget nem hagyva afelől, hogy házassággal folytatódik. Bombasiker lett és máig tartó minta olyan szereplőkkel, mint Perczel Zita, Tolnay Klári, Törzs Jenő és Kabos Gyula.

   Mivel a színészeken kívüli főszereplő mégis csak a meseautó, kíváncsi voltam, milyen autóról is volt szó. Az autó egy Horch 780-as sport cabriolet, amelyet az ingolstadti Auto Union AG (Audi) hozott forgalomba 1932-ben. Ára Magyarországon 20.000 pengő volt, amiért kisebb földbirtokot is lehetett volna vásárolni. Az Audi gyár négy gyártó, a DKW, a Wanderer, a Horch és az Audi összeolvadásából jött létre, emblémául a négy márkát szimbolizáló négy karikát választották. Az Audi egyúttal mozaikszó is, Auto Union Deutschland Ingolstadt.

A Horch 780-as meseautó August Horch, az Audi első elnökének nevét viseli. A meseautó technikai adatai (1932 évet írunk!):

4-üléses, 5000 köbcentis, 4-ütemű, 8.hengeres benzinmotor, teljesítménye 100 LE.

végsebesség 125 km/óra

Fogyasztása átlag 23 liter/100 km.

Hossza 5,2 m., szélessége 1,8 m., magassága 1,8 m.

   A filmben szereplő meseautó tulajdonosa báró Dániel Tibor állami tisztviselő volt. Hírhedt szerencsejátékos, aki kártyanyereségéből vette meg az autót. Még per is lett belőle, talán mert a báró nem fizette meg a nyeresége utáni luxusadót. Tőle bérelte a filmgyár forgatás idejére az autót.

   1957 november 7-én alakult meg a Magyar Forradalmai Munkás-Paraszt Kormány (mindenki Kádár-kormánynak hívta). Budapesten és néhány vidéki városban még elvétve utcai harcok folytak. A kormány próbált „közérzet javító” intézkedéseket hozni, ennek keretében november 30-ától a budapesti Filmmúzeumban (Károly király körút, akkor Tanács körút) engedélyezték a Meseautó bemutatását. Kilométer hosszú sorok álltak a jegyekért, én is a sorban állók között voltam, sikerült is bejutnom. Az előadás megkezdése előtt negyedórás beszéd hangzott el magnóról. Lényege, hogy a nézőközönség fogadja kritikával a Horthy-rendszerben készült filmet és nehogy azt higgye valaki, olyan jól éltek az emberek akkor, mint ahogy azt a film láttatni igyekszik. A szónoklat vége felé már morgolódott a közönség. A film befejezésekor hosszú percekig hangzott a vastaps.

Láng Róbert

A bejegyzés trackback címe:

https://euroastra.blog.hu/api/trackback/id/tr613617674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BlaMachine85 2019.05.04. 22:21:36

Az Auto Union AG a II világháború végéig Szászországban működött (Zwickau, Chemnitz, Zschopau). A Horch és az Audi gyárai Zwickauban voltak (ma múzeum van a helyükön). A részvénytársaságot a szovjet megszállás után megszüntették és Ingolstadt központtal újra alapították. Zwickauban maradt a DKW márka, később ebből fejleszették a Trabantot. Horch típusú autókat azóta sem gyártottak sehol.

BlaMachine85 2019.05.04. 22:29:15

August Horchot kigolyózták a kollégái a saját nevét viselő Horch autógyárból. Az Audi nem más, mint a vezetéknevének ("hallgat") latin átirata. Ezzel a névvel indította el a következő vállalkozását, amit sikerre vitt, és vissza tudta szerezni a Horch gyárat is. A Horch autók a cégcsoport termékpalettáján belül abszolút csúcsmodellek voltak, az akkori Audikat ezek alá helyezték.
süti beállítások módosítása