Közérdeklődésre számot tartó témák Internetes magazinja

EuroAstra Internet Magazin

A Mercedes

2018. február 28. - EuroAstra

egy_mercedes_auto.jpgOlvasom a hírt, hogy Kecskemét után még egy új autóalkatrész gyártó üzemet hoz létre Újhartyánban a Mercedes autógyár legnagyobb svájci beszállítója, a Rehau-Automotive Kft. Közel ezer új munkahely jöhet létre. Ezek szerint a Mercedesnek fontos beszállítója leszünk. De hogy született az árbevételét tekintve a világ legnagyobb autógyára?

   Carl-Friedrich Benz (1844-1929), az automobil atyjának is nevezik, Különleges műszaki és kereskedelmi érzékkel rendelkezett. Gépgyártás technológiát a berlini műszaki főiskolán tanult, mesterlevelet szerzett lakatos, mozdonyszerelő és hídépítő szakmákból. Huszonhat évesen önállósította magát, Mannheimben létesített vasöntödét és gépműhelyt. Majd a motorgyártás felé fordult a figyelme, új gyárat alapított Benz & Cie néven, ahol gázüzemű motorokat készítettek. Ahogy akkor mondta, „olyan gépjárművet akarok előállítani, amely sínek nélkül közlekedik az utcákon.”

   1886-ban szabadalmaztatta a háromkerekű autót, ez volt a világ első gépkocsija. Feleségével és öt gyermekük valamelyikével büszkén száguldozott 25 kilométeres sebességgel Mannheim utcáin. Az esetre felfigyelt Gottlieb Daumler, cannstadti gyáros, felajánlotta Benznek az együttműködést. Megalakították a Daimler Motor Társaságot, ahol négykerekű autót készítettek, „önjárónak” becézték. Felhasználták hazánkfia Bánki Donát találmányát, a karburátort.

   Benz 1893-ban ismerkedett meg Emil Jellinek, az Osztrák-Magyar Monarchia konzuljával, az autók szerelmesével, autóversenyzővel. Felvetette Benznek, hogy a Tour de Nice versenyen elindul autójával. Jellinek korábban dohánynagykereskedő volt, dúsgazdag lett, hatalmas összeget fektetett be a Daimler-Benz AG-ba. Két kikötése volt. Az első, hogy ő legyen a kizárólagos értékesítő Amerikában, az Osztrák-Magyar Monarchia területén és Franciaországban. A második, hogy az autók ezentúl a kislánya, Mercedes nevét viseljék. Mindkét kikötését elfogadták. Egyikük sem csinált rossz üzletet. A Mercedes világmárka lett.

   A gépkocsikat állandóan tökéletesítették, könnyebbé tették a kormányzást. Benz elhunytakor, nyolcvannégy éves korában már hatalmas gyártelep volt a Daimler-Benz AG.    Még az amerikai filmekben is, ha dúsgazdag embert akarnak ábrázolni, 500-as Mercedes kabrióval furikáztatják. A Mercedes-csapat 1954 óta a Forma-1 versenyek szereplője, 168 futamon vettek részt, ebből 78-ban győztek.

   A Mercedes gyár leányvállalatai, telephelyei, beszállítói mind az öt kontinensen ott vannak. Termelési adatokat nem sikerült szereznem. Egy újsághírből tudtam meg, hogy csak az európai autópiacon 2017-ben 17,7 milliárd eurós forgalmat bonyolítottak le. (Az egy évi teljes magyar exportbevétel tokkal-vonóval 6 milliárd euró.) Akárhonnan is nézzük, nagy dolog a Mercedes beszállítójának lenni.

   Azt hittem, a benzin szó Benz nevétől ered. Annál is inkább, mert Jókai regényeiben még a motalkó kifejezést használja. De nem. A Magyar Etimológiai Szótár szerint a latin benzoe szóból került hozzánk, gyantát, tömjént jelent. Hogy ebből miért lett benzin, azt a nyelvészektől kéne megkérdezni. A háromágú csillag a földi, légi és vízi szállítást jelképezi, mindhárom járműfajtához gyártottak, gyártanak motorokat.

Láng Róbert

A bejegyzés trackback címe:

https://euroastra.blog.hu/api/trackback/id/tr6013703232

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása